Заняття та вправи на уроках в початкових класах, спрямовані на розвиток всіх видів пам’яті

Першокласник приходить до школи... І з першої ж чверті першого класу він стикається з необхідністю запам'ятовувати великий обсяг інформації. Цю необхідність можна перетворити на веселу захоплюючу гру. І тут повинні допомогти дорослі – батьки, вчитель, шкільний психолог. Допомогти весело, ненав'язливо, непомітно, цікаво, щоб запам'ятовування відбувалося саме по собі, а не було важкою працею.

Згадаймо, як Том Сойєр перетворив нудну роботу – фарбування паркану – на захоплюючу гру для хлопчаків. Учитель певною мірою повинен стати Томом Сойєром, але при цьому й розвивати творчу ініціативу дитини, учити доводити правильність відповіді, розв'язувати завдання нестандартно, відстоювати свою точку зору. Навчати, граючись.

Комплекс вправ для розвитку короткочасної пам'яті.
1. Вправа « Каскад слів»

Мета: розвивати обсяг короткочасної слухової пам'яті.
Вчитель називає слова, а учні повторюють за ним – спочатку одне, потім два, три і так далі.
Список слів:
Мама.
Мама, дитина.
Мама, дитина, школа.
Мама, дитина, школа, шоколад.
Мама, дитина, школа, шоколад, крейда.
Мама, дитина, школа, шоколад, крейда, квітка.
Мама, дитина, школа, шоколад, крейда, квітка, зайчик.

2. Вправа «Каскад цифр»
Мета: розвивати короткочасну зорову пам'ять на цифри.
Вчитель записує на дошці цифровий ряд чисел,діти хвилину дивляться на ці цифри і запам’ятовують.
Потім дошка закривається, а учні повинні відтворити цей ряд чисел в такі же послідовності. Спочатку треба починати з кількох цифер, а потім кількість їх поступово збільшується.
Список цифр:
4 9
4 9 3
4 9 3 7
4 9 3 7 5
4 9 3 7 5 1

3. Вправа «П’ять фраз»
Мета: розвивати смислову пам'ять.
Вчитель називає по черзі п’ять фраз, а вибраний учень повинен їх відтворити.
Наприклад:
Учень пише.
Мама готує.
Іванко співає.
Дідусь втомився.
Сонце світить.
Для легшого запам’ятовування і відтворення можна запропонувати дітям зробити малюнки до поданих фраз.

4. Вправа «Фотоапарат детектива»
Мета: розвивати короткочасну пам'ять.
Учню пропонується уявити себе фотоапаратом, який може сфотографувати все: якусь річ, подію, предмет тощо. Наприклад, потрібно сфотографувати парту сусіда і запам’ятати все, що там лежить. « Фотографувати парту» можна протягом 1 хвилини. Потім учень відвертається і по пам'яті називає все, що йому вдалося запам’ятати.

5. Вправа «Розвідник»

Мета: розвивати зорову і емоційну пам'ять.
З учнів класу обирається «розвідник» ( цю вправу можна проводити як фізкультхвилинку на уроці). Останні учасники гри вільно рухаються по кімнаті і за командою ведучого непорушно завмирають на місці. Розвідник намагається запам’ятати пози всіх учасників. Потім він виходить з класу, а в цей час учасники дещо змінюють у своїх позах. Після цього розвідник повертається до класу і повинен виявити всі зміни.

Вправи на розвиток механічної пам'яті.

1. Вправа «Ти за мною повторяй і порядок не міняй»
Учням пропонується повторювати слова, числа, фігури в тому ж порядку, що їх називає вчитель. Згодом кількість слів в цій вправі збільшується. Такі вправи можна використовувати на всіх уроках. Наприклад,

  • При вивченні іменника запропонувати повторити в тому самому порядку слова-назви предметів: урок, вікно, голова, собака, слон, крейда, ложка, тролейбус;
  • На математиці: повторити за вчителем в тому ж порядку двоцифрові числа: 23, 45, 16, 27, 19 або геометричні фігури: коло,квадрат, чотирикутник, ромб, овал.(бажано, щоб фігури були зображені на картинках);
  • На природознавстві: повторити назви тварин: лисиця, вовк, заєць,ведмідь, мишка.

2. Гра «Магазин»
Часто на уроках математики для розвитку пам'яті пропоную учням пограти в магазин. На полиці виставляю декілька зображень фруктів та городини і пропоную дітям запам’ятати ці продукти і місце їх розташування. Починати треба з 1-5 предметів, поступово збішуючи їх кількість.
« Покупець » іде до « касира », відповідає на його запитання: « Які продукти лежать на першій поличці? На другій? Які продукти розташовані першими на всіх трьох поличках? Останніми?»
Якщо покупець відповів правильно, він отримує свої покупки.
У цій грі корисно змінювати ролі дітей. Спочатку учень може бути покупцем, а потім касиром і навпаки. І тематика магазину такох може змінюватися, щоб гра була більш цікавою для дітей.

3. Вправа «Повтори за мною»
Вчитель на дошці зображує візерунок з геометричних фігур. Учні дивлячись на нього 1 хвилину намагаються відтворити цей візерунок у себе в зошитах. Також можна запропонувати подібне завдання і для роботи з геометричним матеріалом. Побудувати споруду з кубиків, дати розглянути її учням і потім по пам'яті відтворити таку ж фігуру зі своїх кубиків. Поступово це завдання доцільно ускладнювати.

Вправи на розвиток словесно-логічної пам'яті.
Комплекс вправ, який я пропоную, спрямований на формування та удосконалення логічної пам'яті, яка лежить в основі запам’ятовування текстів, теорем, формул, визначень,понять тощо. Ці вправи бажано виконувати кожного дня або якнайменше 2-3 рази на тиждень. Використовую ці вправи на різних уроках, а також на корекційних заняттях.

Первісне становлення, наступне удосконалення й заключна автоматизація основних прийомів смислового опрацювання матеріалу приводить до суттєвого покращення логічної пам'яті дітей. При цьому у багатьох із них паралельно із засвоєнням способів логічного запам’ятовування відбувається формування смаку до розумової роботи і відновлення втраченого раніше інтересу до навчальної діяльності.

1. Вправа «Пару слів запам’ятай і нам їх розповідай»
Учням пропонується набір із 5-15 пар слів, не пов’язаних одне з одним,наприклад: ВЕСНА – ЛІЖКО, КАРНИЗ – ЯЛИНКА, ЗІРКА – ВЕДМІДЬ, ЖУК – ПАРТА та інші.
Потрібно послідовно прочитати кожну пару слів, створити образи, незвичайні картинки, в яких би поєднувалися ці два предмети. Наприклад, пливе по небу зірка, а на землі стоїть ведмідь і любується зірковим небом. І так до кожного малюнку. Кожну картинку треба уявити яскраво, виразно.

Після цього вчитель пред’являє на бланку або читає вголос перші слова кожної пари. Другі слова потрібно назвати або записати самостійно. Потім пред’являються тільки другі слова пари, за ними треба пригадати перші слова. Процедура повторюється через кілька днів після запам’ятовування й завершується аналізом причин зроблених помилок. Ця вправа спрямована на вдосконалення прийомів створення яскравих образів при запам’ятовування текстового матеріалу.

2. Вправа "Асоціації в словах шукай – краще їх запам’ятай"
Вчитель зачитує ряди слів з 5-15 слів, які взагалі не пов’язані між собою за змістом. Наприклад: літо, кухня, трава, зошит, ведмідь, моряк тощо. Завдання учнів: швидко до кожного слова підібрати якесь інше, чимось пов’язане з ним, тобто знайти асоціацію і записати її в зошит. Асоціації підбираються почергово до кожного слова.

Наприклад: до слова « літо» можна підібрати асоціацію «море», «сонце», «канікули» тощо. До слова « кухня» можна підібрати слова – «котлети», « плита» тощо. Темп має бути таким, щоб учень встигав знаходити асоціації до кожного слова і записувати їх. Після завершення цієї роботи дитині пропонується швидко записати на папері всі почуті слова, використовуючи для цього свої записані слова-асоціації.

Після відтворення слів результати співвідносяться з початковим рядом, фіксуються помилки та аналізуються їх причини, що пов’язані з вибором неточних асоціацій або з недостатньо інтенсивним продумуванням зв’язків між запропонованим і придуманим словом. Якщо завдання виконано успішно, то в наступних спробах воно ускладнюється: кількість запропонованих слів становиться більше, або дитину просять спеціально підібрати більш віддалені асоціації, які ускладнюють процес відтворення.

Наприклад, до « квітки» - «картопля», зв'язок між цими словами є, але такий тісний, як раніше.
Ця вправа розвиває здатність швидко знаходити різноманітні асоціації до матеріалу, що потрібно запам’ятати, і цілеспрямовано їх використовувати в процесі вивчення і відтворення , а також формує вміння використовувати різні підказки і навідні питання при пригадуванні вивченого матеріалу.

3. Вправа «Потрійна стимуляція пам'яті"
Учням пропонується ряд карток за надрукованими на них словами ( або намальованими картинками) і пропонується з іншого набору карток дібрати до кожної з першого набору таку, яка підходила б до неї за замістом ( наприклад, «яблуко» - «дерево», « молоко» - « корова»), щоб у подальшому можна було, дивлячись лише на другий рядок карток, в точності загадати всі картки першого ряду.

Після того, як учні засвоїли принцип відбору слів, і відтворення основного слова з опорою на допоміжне, завдання ускладнюється.

Пропонується перший набір карток ( наприклад: дах, арбітр, рейка, літак…), поряд з ним просять покласти картки другого набору( м’яч, синиця, вікно,вокзал…), ґрунтуючись на асоціаціях – смислових або образних. Картки другого набору розташовуються під картками першого ( вікно – під дахом, синиця – під літаком, м’яч – під арбітром, вокзал – під рейкою).

Потім перший набір карток закривається аркушем і пропонується третій набір ( герань,крісло, гніздо, чобіток…). Завдання учня – покласти під кожну з карток другого набору пов’язану з нею картку нового – третього набору ( вікно- герань, синиця - змія, м’яч – чобіток, вокзал – крісло).

Після цього закривається і другий рядок карток. Завдання дитини: дивлячись тільки на третій рядок, згадувати пов’язані з кожним зображенням картки другого і першого наборів( за карткою « гніздо» згадати « синицю» і «літак» тощо).
Ця вправа формує здатність швидко знаходити і встановлювати смислові зв’язки між окремими елементами матеріалу та спиратися на них при його відтворенні.

Вправи на розвиток зорової, слухової, моторної пам'яті.
1. Вправа «Пронумеруй фігуру»
Мета: розвиток зорової пам'яті.
Для виконання цієї вправи потрібен олівець. Дитині пропонують протягом хвилини уважно розглянути малюнок, на якому зображені геометричні фігури з цифрами, що вписані в них (див. додаток 1). Нижче довільно розташовані ті самі геометричні фігури, але вже без цифр. Потрібно закрити рядок з цифрами аркушем паперу і по пам'яті вписати в ці фігури цифри , намагаючись повторити зразок. Цифри необхідно вписувати в усі фігури.

У подальшому можна використовувати інші цифри або літери, навіть букви іншомовного алфавіту.

2. Вправа «Що в мішечку?»
Мета: розвиток зорової пам'яті.
У мішечку містяться дві іграшки або дві букви ( пластикові або вирізані з картону) тощо. Вчитель показує все те, що він поклав у мішечок, учень запам’ятовує протягом хвилини. Потім обмацує їх і ліпить із пластиліну з пам'яті. По закінченню роботи звіряється зі зразків з мішечка. Далі завдання ускладнюється : збільшується кількість предметів, які потрібно запам’ятати.

3. Вправа «Цікаві картинки».
Мета: розвиток зорової пам'яті.
Спочатку учням показують одну картинку протягом однієї хвилини і прибирають її (додаток 2, а). З пам'яті потрібно намалювати таку картинку. Далі завдання поступово ускладнюється. Потрібно показувати по дві, по три-шість картинок водночас (додаток 2,б,в,г,д).

3. Вправа «Додай та запам’ятай».
Мета: розвиток слухової пам'яті.
У цій грі можуть приймати участь до 10 чоловік. Проводити її можна як на уроці, так і на прогулянці. Вчитель, розпочинаючи гру, говорить» Я поклала у пакет банан». Учень повторює те, що сказала вчитель, та додає щось своє: « Я поклав у пакет банан і яблуко», наступний учень повторює готову фразу і додає щось своє. І так далі.
Можна використовувати інший варіант. Вчитель каже « У зоопарку живе слон» . А учень « У зоопарку живе слон і зебра», а наступний « У зоопарку живе слон, зебра та лев» тощо.

4.Вправа « Ось я скажу я вам прислів’я»
Мета: розвиток слухової пам'яті.
Вчитель пропонує прослухати прислів’я , запам’ятати і повторити їх.
  • Книжка вчить, як на світі жить.
  • На сонечку тепло, біля мами - добре.
  • Де в сім`ї лад, не потрібен і клад.
  • Без труда-нема плода.
  • Знання за плечима не носити.
  • Хорошого друга май, а лихого обминай.
Можна запропонувати дитині на кожне прислів’я намалювати малюнок або розповісти приклад з життя. Вчитель повинен разом з учнями розібрати прислів’я, пояснити їх суть.

5. Вправа « Слуховий диктант»

Мета: розвиток слухової пам'яті.
Вчитель називає слова, а учні собі схематично на листочках замальовують картинки до цих слів. Після закінчення диктанту учні повинні відтворити текст диктанту,спираючись на свої схематичні малюнки.

6. Вправа « Рухайся і запам’ятовуй».

Мета: розвиток образної пам'яті.
Учням пропонуються слова: бджілка,квітка, корова, гриб, парта, скрипка, молоток і пропонують запам’ятати їх за допомогою рухів руками, ногами, головою, звуків, різноманітних поз, і того, що буде нагадувати це слово.
За 10 хвилин дитина відтворює те, що запам’ятала.
Із запропонованого ряду можна вибрати будь-які слова, починати краще з 5-7 слів.

7. Вправа « Малюнок пальцями».

Мета: Розвиток рухової пам'яті.
Вчитель промовляє 10 слів, дитина про себе повторює кожне слово,одночасно пальцем « записує» його на столі. Потім називає ті слова, які запам’ятала. Якщо діти ще не вміють швидко писати, то вчителю треба підбирати коротеньку слова, такі як ліс, дуб, зуб, кіт, сік тощо.

8. Вправа « Швидко мовлю скоромовку».

Мета: Розвиток слухової памяті та уваги.
Вчитель один раз промовляє скоромовку, а учні повинні повторити. Скоромовки повинні мати різну довжину і починати треба з найкоротших.
  • Наш садівник розсадівникувався.( 3 слова)
  • Росте липа біля Пилипа.( 4 слова)
  • Ходить Прокіп — руками тіп.( 4 слова)
  • Пік біля кіп картоплю Прокіп. ( 5 слів)
  • Раз — дрова, два — дрова, три — дрова.( 6 слів)
  • Ходить квочка коло кілочка,Водить діточок коло квіточок.( 8 слів)