Ігри на розвиток креативності

Вправа "Творче осяяння"
Мета: розвиток творчого мислення та вміння зосередитися.
Протягом двох хвилин, використовуючи 14 слів (тренер сам підбирає заздалегідь слова, набір слів може змінюватися у зв'язку з цілями і завданнями тренінгу), подумайте зв'язну розповідь. Можна ставити слова зі списку в будь-якому порядку, а також додавати будь-які інші слова.

Вправа "Письменник"

Мета: розвиток мовлення, словника дітей, мислення та креативності. Можна використовувати як криголама на тренінгу у дорослих. Хід проведення: Дані три слова. Наприклад, стіл, кавун, вагон. Необхідно придумати як можна більше пропозицій, в кожному з яких були б використані всі три слова. Слова можна змінювати будь-яким способом.


Вправа "Рифмуємо імена"

Учасникам необхідно скласти риму на своє ім'я, яке починається словами: "Моє ім’я..."

Приклад:
  • Моє ім’я Ніна, я прийшла з магазину!
  • Моє ім’я Саша, у мене згоріла каша!
  • Моє ім’я Надія, хай збуваються ваші мрії!
  • Моє ім’я Рита, в городі все полито!

Вправа "Творче осяяння"

Мета: розвиток творчого мислення та вміння зосередитися. Протягом двох хвилин, використовуючи 14 слів (тренер сам підбирає заздалегідь слова, набір слів може змінюватися у зв'язку з цілями і завданнями тренінгу), подумайте зв'язний розповідь. Можна ставити слова зі списку в будь-якому порядку, а також додавати будь-які інші слова.


Вправа "Зав’яжи шнурок"
Мета: розвиток креативності.

За дві хвилини знайдіть як можна більше застосувань для взуттєвого шнурка і запишіть їх. Для цієї вправи можна брати будь-який інший предмет: скріпку для паперів, зубну щітку, олівець, сірник. і т.д. Час проведення та обговорення результатів - 10 хвилин.


Вправа "Прочитай текст"

Пропонується читати зв'язний текст з пропусками букв. Спочатку в тексті пропадає по одній букві, потім по дві, далі по три. Чим кмітливіша людина, тим довше вона зможе читати цей текст, незважаючи на пропуски. У цьому йому допоможе контекст.


Вправа "Оповідання"
Мета: розвиток креативності, мислення.

Учасникам пропонується скласти розповідь з назв кіно або відеофільмів.


Вправа "Придумай"
Пропонується придумати нове застосування предметів:
  • порожній консервній банці,
  • дірявому носка,
  • повітряній кульці, яка лопнула,
  • перегорілій лампочці,
  • порожньому стрижню від ручки. Вправа "Заголовки"

Пропонується скласти розповідь з вирізаних газетних заголовків на час.

Гра "На щастя. На жаль. "

Мета: розвиток уяви і творчих здібностей.

Час проведення: 30 хвилин.

Матеріали: маленький м'ячик.

Гравцям належить написати оповідання. Кожен учасник придумує свою пропозицію, яке обов'язково має починатися словами "На щастя" або "На жаль" (поперемінно).

Той, хто готовий бути першим, отримує м'яч. Закінчивши пропозицію, він передає м'яч іншому учаснику, і історія продовжується.

Довжина історії не встановлено заздалегідь. Будь-який гравець може прийняти рішення закінчити її, якщо визнає це за потрібне.

Гру можна проводити по-різному. Ви можете самі почати її або дати м'яч тому гравцеві, який, на вашу думку, готовий проявити ініціативу. Якщо Ви хочете надати членам групи більше впевненості, то можете поцікавитися, чи є у них на прикметі якісь теми, навколо яких можна було б розгортати історію.

Можливі варіанти:
  • Група загубилася на безлюдному острові.
  • Одіссей потрапляє на Майдан незалежності.
  • Вася і Маша відкривають магазин іграшок.
  • Хлопчик закохався в дівчину.
  • Двоє батьків сперечаються з-за подарунків синові (дочки) на день народження.

Вправа "Перетворення"

Мета: розвиток креативності.

Для технічного розвитку інтелекту дуже корисно уявляти собі конструкцію різних машин і приладів, а також принципи їх роботи. Пропонуємо вам нову і ефективну вправу. Якщо ви не знаєте, який принцип роботи того чи іншого приладу - просто придумайте його!

1. Уявіть собі, що ви - це аркуш паперу, ось-ось готовий відправитися в копіювальний апарат. Закривши очі, в максимальних подробиці уявіть процес, що відбувається з вами.

2. Уявіть, що ви - бензин в бензобаку автомобіля, який потрапляє у двигун. Ви перетворюєтеся в вибухову силу і рухаєте автомобіль. Закривши очі, в максимальних подробиці уявіть процес, що відбувається з вами.

3. Уявіть, що ви - сигнал, випромінюваний передавачем місцевої телестанції. Закривши очі, максимально докладно уявіть собі ваш шлях від антени передавача до перетворення на картинку на телеекрані.

4. Уявіть, що ви перетворилися на власний голос і робите шлях від вашої телефонної трубки через супутник зв'язку в телефонну трубку вашого друга, що знаходиться на протилежному кінці планети. Закривши очі, уявіть собі свою подорож якомога детальніше.

Вправа "Велика літера"

Щоб стимулювати появу творчих ідей, потрібно навчитися вишукувати асоціації в звичайному потік думок. Цю вправу можна виконувати в будь-якому місці, в будь-який час із будь-якої буквою! Почнемо з букви Ж. Протягом трьох хвилин запишіть як можна більше слів, що починаються з букви Ж.

Час проведення: 10-15 хвилин.


Вправа "Постав точку"
Мета: проба на оригінальність мислення.

Завдання: Ось вам аркуш паперу з намальований на ньому колом. Поставте крапку, де хочете! (і ніяких додаткових коментарів).
Оцінка: По мірі зростання оригінальність мислення точка розташовується так: в центрі кола, на цій стороні аркуша, але в центрі кола, на іншій стороні аркуша, на зрізі аркуша (на його межі).

Вправа-активатор "Апельсин"

Перекидаючи один одному м'ячик, давати будь-які можливі визначення апельсину. Вправа активізує творче мислення, увагу, добре підтримує робочу мотивацію.

Гра "Пошук спільних властивостей"

Хлопцям пропонуються два слова, мало пов’язані між собою.

Наприклад: страва та човен, олівець і вугілля, крейда і борошно, матрьошка і конструктор, консервна банка і чашка і т.д. За 10 хвилин потрібно написати як можна більше загальних ознак для цих предметів. Якщо батьки займаються з дитиною індивідуально, то це завдання повинні виконати і вони, щоб потім разом з дитиною обговорити результати, тобто загальні властивості пари предметів, які вони знайшли.

Відповіді можуть бути стандартними: у прикладі "блюдо і човен" можуть бути названі такі загальні властивості, як "зроблені людиною", "мають глибину", але дуже важливо знайти якомога більше і таких ознак. Особливо цінними є незвичайні відповіді, що дозволяють побачити запропоновані слова в абсолютно новому світлі.

При груповій роботі дуже важливо вислухати всі відповіді. У грі перемагає той, у кого список загальних ознак більше, довше. При обговоренні з дітьми названих ознак слід звернути увагу на характеристику цих ознак, наскільки вони істотні або є несуттєвими для даних предметів, тобто. - другорядними. Ця робота необхідна для того, щоб діти навчилися розкривати зв'язку між предметами, а також гранично чітко засвоїли, що таке істотні і несуттєві ознаки предметів.

Гра "Не може бути"

Будь-хто з учасників групи називає що щось неймовірне: річ, явище природи, незвичайна тварина, розповідає випадок, решта оцінюють його ідею словами "буває" або "не буває" залежно від її реальності. Виграє той, хто придумає 5 таких сюжетів, і ніхто жодного разу йому не скаже: "Буває".


Гра "Античас"

Кожному з учасників пропонується тема для невеликого оповідання. Наприклад, "Театр", "Магазин", "Дипломат", "Подорож за місто". Отримав тему повинен розкрити її, описуючи всі пов'язані з нею події "задом - наперед" - як якщо б у зворотний бік прокручувалася кінострічка.


Гра "Що було б, якщо б"

Хто-небудь з хлопців придумує найфантастичніші ситуації, а інші повинні знайти найбільш можливі рішення.

Наприклад:

- "Якщо кожна людина з народження придбає властивість читати думки іншого, як зміниться життя на землі".

- "Якщо б раптом зникла сила тяжіння на Землі, тобто всі предмети і істоти втратили б свою вагу, то..."

- "Якби всі люди раптом втратили дар мови, то..."


Гра "Перевтілення"

Учасники зручно розташовуються. Один з них отримує вказівки від провідного або від свого сусіда перетворитися на певну річ. Він повинен уявити себе цією річчю, зануритися в її світ, відчувати її "характер". Від імені цієї речі він починає розповідь про те, що її оточує, як вона живе, що відчуває, про її турботи, пристрасті, про її майбутнє й минуле. Закінчивши розповідь, учасник дає завдання "сусідові" для продовження гри, а інші учасники вгадують, ким був їх один в своїй уяві.


Гра "Чудеса техніки"

Ведучий пропонує учасникам уявити, ніби група знаходиться на виставці останніх новинок техніки. Тут демонструються чудові предмети побуту - відчутні, але майже невидимі. Провідний демонстративно риється в кишенях і "знаходить" коробок сірників. Потім він робить кілька виразних рухів, перекладаючи невидимий коробок з руки в руку, відкриваючи та закриваючи його. Провідний запалює неіснуючу сірник, пропонує її кому- небудь з групи. Потім просить кого-небудь, щоб він запалив надсучасну сірник сам. Поступово в гру залучаються всі учасники. Хто-то "пришиває" неіснуючу ґудзик до прозорої сорочці, хто-то точить невидимий олівець.

Учасники вгадують, хто що робить.

Гра "Групова картина"

Всі учасники розсідаються кругом. Один з них тримає в руках чистий аркуш паперу і намагається уявити собі написану картину. Він починає детально описувати частина (елемент) картини, а всі намагаються собі побачити на аркуші те, про що він говорить. Потім лист передається наступному учаснику, і він продовжує створення уявної картини, доповнюючи вже "написане" новими деталями. Лист передається далі. Ведучий повинен попередити учасників, що це має бути саме картина, а не розвивається сюжет. Описи повинні бути досить докладними, щоб можна було однозначно встановити з ним просторове взаєморозміщення предметів. Закінчення роботи оголошується учасникам, які вважають, що картина вже надмірно перевантажена деталями.

Гра "Путанка"

Всі учасники групи стають у коло і піднімають праву руку. Лівою роблять рукостискання і тримають руки зчепленими. Потім по команді правою рукою роблять рукостискання іншому учаснику групи. Виходить заплутане кільце. Дається команда "Тепер необхідно розплутати нашу плутанину так, щоб кільце не розімкнулось і нікому не було боляче".