Комплекс артикуляційних вправ для язика

ЛОПАТОЧКА
Мій язик широкий, як лопата,
Може на губі розслабленим лежати.
(Широкий розслаблений язик злегка ви­сунути з рота та по­класти на нижню губу. Утри­мувати протягом 5-10 с.)

ПОЧИСТИМО ЗУБКИ
Щоб зуби всі були біленькі,
їх слід почистити гарненько.
(Відкрити рота, «почис­тити» язиком за  верхніми зубами, потім — за нижніми. Раху­нок 1-2.)

ГОДИННИЧОК
Тік-так, так-тік —
Наче маятник, язик.
(Відкрити рота. Висунути язик і рухати ним вліво-вправо. Стежити за тим, щоб язик не облизував губи. Рахунок 1-2.)

ЧАШЕЧКА
Загорнути краї язика —
Вийшла чашечка. Чудова яка!
(Відкрити рота, покласти широкий язик на розслаблену нижню губу, Згорнути бокові краї язика у формі чашки.
Утримувати про­тягом 5-10с.)

СЕРДИТА КІШКА
Вигнулась спинка,
Шерсть, немов щетинка.
(Посміхнутися, відкрити рота, кінчиком язика впертися у нижні зуби. Ви­гнути язик гіркою, не відрива­ючи від нижніх зубів. Утриму­вати протягом 5-10с.)

СМАЧНЕ ВАРЕННЯ
Ми варення скуштували,
Потім губи облизали.
(Повільно облизати вер­хню губу,роблячи рухи зверху вниз, потім — колові рухи.
Раху­нок 1-2)

МАЛЯР
Наче малярем працюю —
Піднебіння побілю я.
(Відкрити рота, «побі­лити» язиком під­небіння, роблячи повільні рухи від верхніх зубів у глибину рота й назад. Рахунок 1-2.)

ГОЙДАЛКА
Ми на гойдалці гойдались,
Піднімались, опускались.
(Відкрити рота, почер­гово штовхати кін­чиком язика то верхні, то нижні зуби. Сте­жити,щоб нижня щелепа не рухалась. Рахунок 1 -2.)

ГРИБОЧОК
Ось грибочок-сироїжка,
Вгорі — шляпка, знизу — ніжка.
 (Відкрити рота, присмок­тати до під­небіння широкий язик, краї язика мають при­ту­лятися до верхніх зубів. Утри­мувати про­тягом 5-10с.)

ГАРМОШКА
Свій язик «грибком» тримаю,
І його не відриваю.
На гармошці я зіграю:
Рот відкрию — закриваю.
(Відкрити рота, зробити вправу «грибок». Потім, не відкриваючи язик від підне­біння,відкривати і закривати рота. Рахунок 1-2.)

ІНДИК
Грає по губі язик:
«Бл-бл-бл!» —
Як той індик!
(Відкрити рота, покласти язик на верх­ню губу  та широ­ким переднім краєм робити рухи вперед —назад: споча­тку повільно, не відриваючи язик від губи, потім - швидко, додаючи голос.)

БАРАБАНЧИК
Вчися бити в барабани:
Тд-тд-тд,тд-тд-тд,—
Твій язик слухняним стане
Тд-тд-тд,тд-тд-тд.
(Відкрити рота, постукати кінчиком язика за верхніми зубами, чітко вимовляючи почергово тверді звуки [т], [д]. Удари слід ро­бити не дуже швидко, ритмічно, стежити, щоб не рухалась щелепа.)

ДЯТЕЛ
Тук-тук-тук! Так-так-так!
І комашка, і черв'як,
І жучок-короїд
Стануть дятлу на обід.
(Посміхнутися, відкрити рота, постука­ти кінчиком язика за верхніми зубами, чі­тко вимовляючи твердий звук [д].)

ВАРЕНИЧОК
А ми тісто замісили
І вареничок зліпили.
(Відкрити рота, загнути широкий кінчик
язика за верхні зуби і при­кусити.
Утримува­ти протягом 5-1Ос.)



ГРЕБІНЕЦЬ
Гребінець не поспішав
І язик мій розчесав.
(Висунути широкий і роз­слаблений язик,«розчесати» його зубами від кінчика до сере­дини, а потім - від середини до кінчика. Рахунок 1-2.)



ВПРАВИ ДЛЯ ДИХАННЯ
ЗАБИЙ М'ЯЧ
Ми пограємо в футбол —
Заб'ємо в ворота гол!
(Взяти важку кульку і покла­сти перед імпровізованими футбо­льними воротарями. Покласти широкий розслабле­ний язик на нижню губу.
Плавно дути на кульку, на­магаю­чись влучити в во­рота.)

ПАРАШУТИК
«Що це? Що це? — всі кричать.
Парасольки он летять!»
(Покласти на кінчик носа шматок ватки, язик «при­тиснути» до верхньої губи і зроби­ти повільний довгий видих, здуваючи ватку з носа.)